گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 / 10 / 1391برچسب:گردشگری,تفریح,اعماق,زمین,تفریح,بازی, توسط کیا عشوری.kia ashoori |

گردش در هزارتوي زمين
 
اماکنی که به نوعی برای آدمی تداعی‌کننده ترس، وحشت و هیجان باشند همواره مورد توجه گردشگران و ماجراجویان قرار داشته است. در این ميان در گوشه و کنار دنیا تعدادی اماکن مرموز و مبهم قرار دارد که یکی از مشهورترین آنها درشهر سینترا کشور پرتقال و در 28 کیلومتری شهر لیسبون قرار گرفته است.
کاربری اصلی این محوطه شگفت‌انگیز ایجاد هیجان در ذهن بازدیدکننده است و سازندگان نخستین آن با هدف ایجاد فضايی ترسناک و وهم‌آلود اقدام به ساخت آن کرده‌اند. مشهورترین اثر این مجموعه برج وارونه یا حفره‌ای در اعماق زمین است كه به صورت مارپیج به اعماق زمین فرو می‌رود.
این راه‌پله مارپیچ در مسیر خود با 9 طبقه و 9 پاگرد که هر کدام دارای 15 پله است تداعی‌کننده طبقات بهشت، جهنم و برزخ در کتاب کمدی الهی «دانته»، نویسنده مشهور قرون وسطی است. در سراسر مسیر راه‌پله‌ها ستون‌هايی به سمت بیرون وجود دارد که همراه با حد فاصل طاق قوس‌دار بالای آن به عنوان پنجره‌ای رو به بیرون به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد فضای داخلی برج معکوس را مشاهده کنند. گذشت سالیان طولانی سبب شده تا روی دیواره‌های سنگی و صخره‌ای این پله‌ها با لایه‌ای از خزه‌های طبیعی به رنگ سبز تیره پوشیده شود که خود این موضوع بر جذابیت و مرموزتر شدن فضای مجموعه افزوده است. با هر طبقه‌ای که به پايين‌تر نزدیک می‌شوید به تناسب از میزان خزه‌ها کاسته شده و به تاریکی افزوده می‌شود.
این پله‌ها که خود به تنهايی می‌تواند هیجان و دلهره زیادی به هر بازدیدکننده‌ای هدیه دهد در انتهای مسیر خود به یک غار که به مانند هزارتو طراحی شده می‌رسد که در آن تعداد زیادی راه فرعي وجود دارد که اگر مسیر درست را انتخاب نکنید باید ساعت‌ها در دالان‌های پیچ در پیچی که به هیچ جا منتهی نمی‌شود، چرخیده و در نهایت راه به جايی نخواهید برد. در انتهای این هزارتو دریاچه‌ای موسوم به دریاچه اشباح در انتظار گردشگران است که لذت هیجان این بازدید غیرعادی را تکمیل می‌کند.
این محوطه در اصل متعلق به «بارون» منطقه رگالریا بوده که از خانواده‌های سرشناس و ثروتمند پورتو به شمار می‌رفتند. او سال 1892 این املاک را خریداری کرده و با صرف هزینه‌ای بسیار سنگین، آن را به این شکل درآورد. وی در این مجموعه تلاش کرده است تا نشانه‌ها و نمادهای فکری خود را به نمایش بگذارد. برای ساخت این مجموعه شگفت‌انگیز او از معمار مشهور ایتالیايی لوئیجی مانینی درخواست یاری کرد و در نهایت با طراحی این هنرمند ایتالیايی مجموعه‌ای ساخته شد که پیش از این در هیچ کجای جهان مشابه آن دیده نشده بود. مجموعه‌ای بيش از چهار هکتار که در آن تعداد زیادی ابنیه و فضاهای وهم‌آلود طراحی شده و هر گوشه و کنار آن سرشار از نشانه‌های شوالیه‌های قرون وسطی و جنگجویان این دوره است. نکته جالب در مورد این مجموعه، سپری شدن تنها شش سال از شروع ساخت تا پایان آن است که از سال 1904 تا 1910 میلادی به طول انجامید. هیچ کس دقیقا نمی‌داند منظور آقای بارون از صرف این هزینه هنگفت و ساخت این مجموعه چه بوده، ولی آنچه مسلم است، امروزه این مجموعه شگفت‌انگیز یکی از پربازدیدترین آثار موجود در کشور پرتقال است و هر ساله هزاران گردشگر برای دیدن این مجموعه به این کشور سفر می‌کنند تا ساعاتی را همراه با دیدن چیزهای عجیب و تجربه هیجان و دلهره موجود در این محل سپری کرده و خاطره‌ای متفاوت از سفرهایشان داشته باشند.



-